Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verschil tussen een lomax en een patron

  • Beheerder pagina

    Wie kan e.e.a. vertellen over het verschil tussen een lomax en een patron.

    Ik heb begrepen dat een patron groter is en de polyester-onderdelen beter passen.

  • Peter van Pelt

    Er is in zovere een verschil tussen beide auto's dat de Patron een kopie is van de Lomax. De kwaliteit van de auto's ontloopt elkaar niet. De keuze ligt bij de klant naar welk model zijn voorkeur uitgaat.

  • Wim van den Bergh

    Sorry Peter,

    Natuurlijk is de Patron van de Lomax afgeleid maar het is zeker geen kopie. In een Patron passen mensen tot 2.15 meter en een Patron is in totaal zo'n 30 cm langer. Bovendien is geen enkel onderdeel gelijk.

    Mijn ervaring met twee Lomax kits (223 en Lambda) en een Patron kit heeft mij er van overtuigd dat de nederlandse Patron beter is qua afwerking en pasvorm.

    Dat neemt niet weg dat je van een Lomax met iets meer moeite ook een mooie kitcar kunt maken, dat heb jij inmiddels wel bewezen.

    Wim

    Peter van Pelt schreef in bericht:

    ——————————-

    Er is in zovere een verschil tussen beide auto's dat de Patron een kopie is van de Lomax. De kwaliteit van de auto's ontloopt elkaar niet. De keuze ligt bij de klant naar welk model zijn voorkeur uitgaat.

  • Peter van Pelt

    Beste wim,

    Het is leuk omschreven, maar hier en daar een beetje wijzigen is geen andere auto maken. De verschillende onderdelen zijn her en der wat gewijzigd maar zijn nog steeds van de hand van Lomax. Dit is ook duidelijk te herkennen.Ook is het zo dat je met dezelfde moeite een mooie Lomax kunt maken en dat zelfde geldt voor de Patron. Het mooi maken zit e'm niet in de kit, maar in de kunst van bouwen en de juiste balans weten te vinden in de gebruikte accessoires. Verder is ook de afwerking van groot belang. Ik denk dat we in de 11 jaar dat we in Lomax bezig zijn absoluut hebben bewezen dat Lomaxen zeer mooi te bouwen zijn. Een lange vent in een Lomax krijgen is ook geen probleem. Ook dat hebben we in het verleden al laten zien. Ik vind het trouwens ook wel jammer dat deze discussie huberhaupt gevoerd moet worden.

  • Wim van den Bergh

    Patron is meer dan gewoon een kopie. Van een Lomax is een verschrikkelijk mooie wagen te maken en daar kan niemand iets tegen in brengen. Mijn argument is dat je van een Patron op eenvoudiger wijze een mooie wagen kunt maken omdat alles beter past. Ik heb beide merken gebouwd en weet welke de verschillen zijn.

    Ik ben het wat betreft de laatste opmerking helemaal met je eens, Peter. Laten we er maar een punt achter zetten. De een valt voor een Patron en de ander voor een Lomax.

  • Peter van Pelt

    Laten we het inderdaad hier bij laten. Ik hoop dat we wanneer we elkaar weer eens treffen we wat meer tijd hebben/nemen om weer eens bij te praten.

    Groeten

    Peter

  • Jan Douwe

    Jullie hebben de discussie dan wel gesloten, maar toch wilde ik opmerken dat ik gisteravond weer vrolijk bezig ben geweest met de aangeschafte apparatuur: Powerfile, decoupeerzaag, deltaschuurmachine, en af en toe een slijptol om die zo “goed passende” body + parts van mijn Lomax 223 passend te krijgen en dat lukt dan ook wel, maar de basis dient gewoon goed te zijn en dat is bij de Patron gewoon beter. Eerst deze maar eens af, maar de volgende word toch wel een P……. groetjes Jan Douwe

  • wim ladenius

    Als leek die naar de ene en de andere auto kijkt word ik hier niet wijzer van. 2 auto's, 2 mallensets, 2 visies laat mij maar zien wat de verschillen zijn.

    groetjes, wim.

  • Wim van den Bergh

    Wim Ladenius,

    Ik zou je graag de verschillen uitleggen maar je moet de twee kits naast elkaar zien om de verschillen te kunnen ontdekken, aanwijzen en ze vooral te voelen !

    Ik zou je graag een rondleiding langs de punten van kirtiek op beide kits geven. Kom eens naar een bijeenkomst van de 2CV Kit Car Club en we leggen je het haarfijn uit.

    Zie http://www.2cvkitcarclub.nl voor de data.

  • Peter van Pelt

    Hoe kan je er dan over oordelen als je nooit een patron hebt gebouwd. Doe eerst de ervaring op en misschien kom je dan tot andere gedachten. Of bel eens voor wat goede tips.