Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Cobra zelfbouw, Pilgrim sumo

  • Marc

    Wie heeft er ervaring met het zelfbouwen van een Pilgrim sumo cobra en de goedkeuring hiervan?

    Ik loop zelf met het idee om hieraan te beginnen, alle positieve of negatieve ervaringen zijn welkom.

    Waar ik onder andere iets meer van wil weten is:

    a) De kwaliteit

    b) De kosten

    c) De keuring in Engeland

    d) De keuring en invoering in Nederland

    Vast bedankt,

    Marc

  • Willy Lambrechts

    Hallo,

    Als vertegenwoordiger van Pilgrim kunnen wij uiteraard vele van uw vragen beantwoorden.

    U kan ons steeds vrijblijvend contacteren.

    Groeten,

    Willy Lambrechts

    L&B Cars

  • tom de kruijff

    hallo Marc,

    Ik heb in de tijd tussen 1993 en1996 een sumo gebouwd.Op zich als je technich inzicht hebt en een dubbele garage bezit moet het wel lukken.Maar in die tijd was er in nederland een importeur en was er en type goedkeurung op de 2.9i ford 6 cilinder.Maar de world of cars is er mee gestopt omdat Dan Tanner (de Engelse fabricant) geen zin meer had om ze aan de nederlandse wetgeving te laten voldoen.En de importeur had daar ook de middelen zelf niet toe.Mijn grootste probleem was dat ik een 2.0i dohc er in had gehangen en dus via engeland een kenteken heb gekregen en toe als import op nederlands kenteken ben gezet.Kost een'beetje geld"en een hele hoop tijd.Heeft mij bijna een jaar extra bouw tijd gekost.Als de belg een oplossing weet om hem in nederland op kenteken te krijgen lijkt mij dat een mooie oplossing.De engelse levertijden zijn exclusief thee breaks en stakingen,want de spullen die in engeland besteld moesten worden duurde maanden voor dat ze afkwamen.

    Sinds 10-12-96 heb ik er een kleine 75000km mee gereden en dat bevalt nog steeds uitstekend.Maar 1 probleem gehad en dat was dat het eerste type whisbone een constructie fout had maar daar heb ik toe via de importeur kostenloos 2 nieuwe voor gekregen en sindsdien (40000km ) geen probleem meer mee gehad.

    Ik hoop hiermee wat van je vragen te hebben beantwoord.

    mvg Tom

  • Willy Lambrechts

    Hallo,

    Pilgrim had in het verleden inderdaad een Nederlandse type

    goedkeuring voor de Sumo o.a. met de Ford V6 2.9 EFI motor.

    Dat Den Tanner geen zin meer had om de Sumo aan te passen om een nieuwe typegoedkeuring te verkrijgen is logisch. (dat dit de reden was van de breuk met World of Cars is simplistisch gesteld) Na vele gesprekken hierover zijn Den en ikzelf het er over eens, het heeft gewoon geen zin meer. Vele Ponden en Euro's moeten worden geinvesteerd om uiteindelijk (een tijdelijke) goedkeuring te bekomen voor slechts één land, want elk land heeft nog steeds zijn eigen regels en wetten hieromtrent.

    Maar waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan; Elk EU land is immers verplicht elk voertuig te aanvaarden op zijn wegen als dit voertuig eerder was geregistreerd in een andere EU lidstaat.

    Dus, als de wagen af is, even SVA doen en registreren in Engeland en daarna importeren en hier laten keuren. Dit kost natuurlijk een “beetje geld”, maar de kosten om een nationaal type goedkeuring te behalen moet toch ook doorgerekend worden over meerdere toekomstige nieuwe bestellingen. Ik vrees dat het dan een “beetje meer geld” zal gaan kosten.

    Het voordeel van een “import auto” is dat je niet gebonden bent aan de bepalingen voorzien in een typegoedkeuring. Je bouwt b.v.de motor van je eigen keuze in. Om eventuele problemen te vermijden met de Nederlandse keuring bouw je wel best één in met EFI en katalisator.

    Die “belg”, ik dus, heb die oplossing niet zelf uitgevonden. De bepalingen zijn beschreven in Europese richtlijnen en terug te vinden op:http://europa.eu.int/eur-lex/nl/lif/dat/1996/nl_396Y0513_01.html.

    De Engelse levertijden zijn inderdaad niet van de korste.

    De basis kits en onderdelen gefbriceerd door Pilgrim of L&B vormen geen probleem. Voor sommige andere toebehoren is het raadzaam tijdig te bestellen.

    Met de eerste MKIII chassis was er wat mis met de voorophanging. Intussen zijn er vele verbeteringen aangebracht waardoor nu het chassis en ophanging voldoet aan de strengste kriteria.

    Beste groeten,

    Willy

  • Rob Wiersma

    Is er geen mogelijkheid om de keuring in Belgie te laten doen?

    Ik meende dat er in Belgie ook wel mogelijkheden waren.

  • Willy Lambrechts

    Hallo,

    Zoals in de meeste EU lidstaten is het in België niet mogelijk een nieuw gebouwde kitcar, welke geen nationale of Europese type goedkeuring heeft (bijna allemaal dus), als nieuwe auto te laten keuren.

    Tot voor kort was het in België ook onmogelijk een gebruikte kitcar op de weg te krijgen, of hij moest meer dan 25 jaar oud zijn.

    Engeland is zowat het enige EU land waar burgers het recht hebben zelf een auto te bouwen en op relatief eenvoudige wijze hun trots op kenteken krijgen.

    Wij, de andere EU-ers, hebben het helaas niet zo gemakkelijk, maar er is nu tenminste een legale manier om onze bouwsels, zij het via Engeland, te laten keuren en toelating voor de weg krijgen in ons eigen land.

    De meeste kitcar fabrikanten in de UK of hun Europese invoerders kunnen u daar in bijstaan of de procedure voor u afhandelen.

    Groeten,

    Willy

  • Bart Ogink

    Willy,

    Ik ben zelf ook geintresseerd om een Pilgrim sumo te bouwen.

    maakt het voor de engelse SVA nu niet uit of het een LEFT HAND drive betreft of Right Hand drive?

    Ik heb nu niet zoveel zin om met het stuur aan de “verkeerde kant” te rijden.

    Groet

    Bart

  • Willy Lambrechts

    Hallo,

    Of het nu LHD of RHD is, maakt niet uit voor de SVA. Bij mijn weten is het het in de andere lidstaten ook geen probleem als het stuur aan de verkeerde kant zit.

    Willy.

  • Hedde van der Lugt

    Willy,

    Ik begrijp dat jij de importeur voor de Benelux bent voor de Pilgrim Sumo.

    Kun jij de procedure van keuring via UK voor kopers van de Sumo uitvoeren? Kun je ook aangeven wat de kosten zijn die gemaakt moeten worden nadat de bouw van de auto voltooid is? Ik denk aan: BTW, BPM, SVA keuring inclusief vervoer, eventuele RDW of APK in Nederland, tenaamstelling etc?

    Ik begrijp dat de vraag niet eenvoudig te beantwoorden is, maar volgens mij is dit een van de belangrijkste onzekere drempels en kosten voor een aanstaande kit bouwer.

    Alvast bedankt voor je reactie, met vriendelijke groet,

    Hedde van der Lugt

  • Henryk Brinksma

    Als je vragen hebt over BPM, invoeren, kenteken in Nederland. Kijk dan eens op www.sporttiauto.nl.

    Wij zijn niet in staat om kits te leveren, aangezien de Cobra in Finland gekeurd moet worden. Wil je de auto helemaal zelf bouwen dan is het verstandiger om eens met Willy Lambrechts te praten.

    Je kunt er ook voor kiezen om een (basis) gebouwde Cobra te kopen en deze naar eigen smaak en wens in te richten/ aan te passen. (Prijzen vanaf 15.000 Euro)

    Met vriendelijke groeten

    Henryk Brinksma

    http://www.sporttiauto.nl

    info@sporttiauto.nl