is het mogelijk dat wanneer je een chassis hebt van bijv. een vw kever
dat je er dan zelf een auto eroverheen ontwerpt
of mag je alleen maar aan bestaande kits werken?
weet iemand wat voor regels hiervoor zijn qua rdw eisen enz?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsmet een kever kan alles??
op een aantal voorwaarde dan
allen 1300 kever bodem is toegestaan niet van een 1302 of 1303
bodem moet een kenteken van voor 01-01-1976 hebben
voorzien zijn van de orginele torsie vooras
minimaal 27cm worden ingekort
of in dien minder dan 27cm ingekort over de hele rand van de bodemplaat worden voorzien van een koker van minimaal 30x 30 x3mm
succes met bouwen.
mischien heb je hier iets aan
Nieuwe RDW Keuring
Titel Nieuwe RDW Keuring
Beschrijving Dit artikel gaat verder in over de nieuwe keuringsmethode van de RDW bij ‘Samengestelde voertuigen’
Verzonden door ronald
Dit artikel gaat verder in over de nieuwe keuringsmethode van de RDW bij ‘Samengestelde voertuigen’. Hierbij gaat het dus ook auto's die worden gebouwd door middel van een bouwpakket. Al eerder heb ik informatie geplaatst over deze methode en dit artikel gaat verder in op regelgeving.
Met deze keuring via de RDW vooral belangrijk om de ‘identiteit’ van het voertuig te bepalen. Hiermee wordt bedoeld dat het duidelijk moet zijn of het om een aangepaste bestaande auto gaat of misschien om een volledig nieuw voertuig met eventueel bestaande onderdelen van een andere auto.
Mocht je ‘alleen’ een nieuwe body plaatsen op een bestaande chassis en aandrijflijn dan kun de bestaande kenteken hergebruiken en hoef de auto niet gekeurd worden via deze nieuwe keuring.
Let op als je een bouwpakket gebruikt wat tevens een chassis bevat je dan je dan voor meer informatie niet moet kijken onder ‘zelfbouw’ aangezien dit alleen geld als je tenminste de chassis zelf hebt ontworpen of gebouwd hebt. Kitcars vallen volgens de RDW onder de categorie: ‘Een bedrijfsmatig vervaardigde dragende constructie’.
Om de identiteit te kunnen bepalen moet er van elk onderdeel de herkomst kunnen worden bewezen. Vooral dit punt is natuurlijk erg lastig als je bij het bouwen van je auto overal onderdelen vandaan hebt. Je moet overal facturen of kenteken bewijzen kunnen laten zien om op deze wijze te kunnen aangeven waarvan het vandaan komt. Heb je een of meerdere onderdelen waarvan je niet kunt aantonen waarvan deze is, kan er geen kenteken worden toegekend!
Heb je zelf de chassis zelf ontworpen of gebouwd dan geld de wetgeving zoals deze was in 1994 (de Wegenverkeerswet 1994). Heb je een chassis gekocht als onderdeel van je bouwpakket dan gelden er de huidige technische zoals deze gelden voor de kleine serie regeling. Aangezien er na 1994 enorm veel wetgeving is bijgekomen op het gebied van veiligheid en emissie eisen kan dit nog een erg lastig punt zijn voor handgebouwde auto's.
Om aan te tonen dat de auto voldoet aan de eisen moet de auto uitgebreid getest worden op een testcentrum in Lelystad. Hierbij worden er vele testen gedaan (niet destructief) en kost rond de duizend euro voor het testwerk alleen. Hierbij moeten alle kosten nog bij van het aanvraag van het kenteken nog bijgeteld worden en BMP.
Mocht je door alle wetgeving heen zijn gekomen, dan moet je tevens nog BPM betalen aangezien je een nieuw voertuig hebt verkregen. Aangezien de ‘leeftijd’ van je auto dan ook 0 is, is de BMP aardig hoog. Het idee achter deze keuring is goed, al lijkt het nu eigenlijk te streng om haalbaar te zijn voor veel mensen. Op een vreemde manier lijkt het bouwen van je eigen chassis makkelijk betreft de regelgeving, aangezien er dan de wetgeving van 1994 geld.
Voorlopig is de nieuwe keuring in Nederland leuk begin, maar een Nederlandse alternatief voor de Britse SVA is het nog lang niet. In Nederland is er eigenlijk te veel regelgeving om effectief te zijn. Voor nu zullen velen nog via Groot Brittannië hun auto (laten) keuren en komen de auto's alsnog het land in.
Stemmen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?