Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zelf maken uitlaatdemper

  • Marcel M

    Hallo,

    Voor mijn seven ben ik van plan om zelf een nieuwe einddemper uit RVS te gaan fabriceren. Wie heeft hier ervaring mee en wat voor dempingsmateriaal kan ik het best gebruiken: glaswol, steenwol of iets anders?

    Groeten Marcel

  • Jépé

    Een absorptie uitlaat gaat in het kort als volgt. Je neemt een gepolijste buitenpijp, liefst zo dik mogelijk en een geperforeerde doorgaande binnenpijp. Om de binnenpijp maak je een "packing van RVS staalwol en daarom heen glaswol of een ander materiaal wat hiervoor geschikt is.

    De dikte van de buitenmantel en het volume tussen de binnen en buiten pijp zijn een maat voor de demping, hoe dikker hoe beter (maar wel zwaarder) en meer volume betekent expansieruimte voor de drukstoten. Je creeert op deze manier een open uitlaat zonder schotten. Combinaties met schotten en een absorptie uitlaat zijn mogelijk maar adviseer ik niet.

    Jépé Mast

  • Marcel M

    Hallo,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik ben van plan om de standaarduitlaat van mijn tiger te vervangen door een demper met dezelfde doorsnedeafmetingen, maar dan een stukje langer.

    Ik begrijp dat voor de vulling een combinatie van staalwol en glaswol kan worden gebruikt. Mijn vraag is hoeveel staalwol dient er om de geperforeerde binnenpijp te worden aangebracht voordat de rest van de ruimte met glaswol kan worden opgevuld?

    Marcel

  • tom de kruijff

    Marcel,

    Geen staalwol maar roest vast staalwol gebruiken anders ben je om de paar 1000km bezig het te vernieuwen.Hier volgt een adres waar ik 2 rollen heb gekocht:http://www.centre-des-abrasifs.com/menu_nl/Menu.htm.

    Ik heb alleen rvs-wol gebruikt in 2 verschillende grofheden .Werkt goed.Heb 1 keer wat erbij moeten stoppen maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik het niet strak genoeg gepakt had.Het zat een gegeven moment allemaal achterin.

    succes, Tom

  • Roy

    Voor mijn woon-werk-verkeer auto heb ik ook een zelf dempers gemaakt. Hierbij heb alleen maar glaswol gebruikt. En uit ervaring weet ik hoe meer glaswol je er in stopt dester beter die gaat dempen. Echter je moet het niet gaan aandrukken tot in vaste eenheid. Want dan wil die ook niet dempen.

    Na verloop van tijd zal langzaam het glaswol verdwijnen doordat deze als minimale stof met de uitlaatgassen verdwijnen.

    Als je toch de demper zelf gaat maken dan zou ik het zo demontabel maken, dat je op een eenvoudige manier de demper vulling kunt vernieuwen. Zo kun je ook nog met het geluid gaan experimenteren.

    Groeten Roy.

    P.S. Zorg dat je demper zo bevestigd is dat deze niet door nachtelijke bezoekers geleend kan worden. De mijne is namelijk ook al eens gejat. Waar moet het heen!

  • Theo

    Voor mijn 2 ltr turbo blok (zonder cat.) heb ik ook nog een demper nodig maar ik vraag me af of zo'n ‘open’ absorptie demper niet teveel ‘herrie’ gaat maken? Ben niet vies van uitlaatgeluid maar het moet geen sjonnie bak worden!

    Heeft hier iemand ervaring mee?

    Van EPS heb ik een lijst met dempers ontvangen heeft iemand ervaring met hun dempers op een turbo motor zonder cat.?

    Groeten, Theo

  • chappementje

    glaswol of kachelkoord ronddraaien niet te vast aantrekken de koord bestaat in 6 8 10 12 en 14 mm