Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zelf auto ontwerpen

  • jjj

    is het mogelijk dat wanneer je een chassis hebt van bijv. een vw kever

    dat je er dan zelf een auto eroverheen ontwerpt

    of mag je alleen maar aan bestaande kits werken?

    weet iemand wat voor regels hiervoor zijn qua rdw eisen enz?

  • rob wiersma

    Met een kever mag je alles, als je aan de veiligheidseisen voldoet ben je vrij.

  • jjj

    wat zijn de veiligheids eisen?

    en waar kan ik die anders vinden

    (het leek me wel een leuk idee om van een kever

    een zelf ontworpen auto eroverheen te bouwen)

  • rob wiersma

    Volgens mij APK eisen, gelijk aan een import keuring.

    Informeer eens bij een buggie club.

  • robert

    met een kever kan alles??

    op een aantal voorwaarde dan

    allen 1300 kever bodem is toegestaan niet van een 1302 of 1303

    bodem moet een kenteken van voor 01-01-1976 hebben

    voorzien zijn van de orginele torsie vooras

    minimaal 27cm worden ingekort

    of in dien minder dan 27cm ingekort over de hele rand van de bodemplaat worden voorzien van een koker van minimaal 30x 30 x3mm

    succes met bouwen.

  • NickFrese

    Hallo.

    het is mogelijk om dit te doen.

    eerst ontwerpen

  • quinte

    hallo

  • Simon

    mischien heb je hier iets aan

    Nieuwe RDW Keuring

    Titel Nieuwe RDW Keuring

    Beschrijving Dit artikel gaat verder in over de nieuwe keuringsmethode van de RDW bij ‘Samengestelde voertuigen’

    Verzonden door ronald

    Dit artikel gaat verder in over de nieuwe keuringsmethode van de RDW bij ‘Samengestelde voertuigen’. Hierbij gaat het dus ook auto's die worden gebouwd door middel van een bouwpakket. Al eerder heb ik informatie geplaatst over deze methode en dit artikel gaat verder in op regelgeving.

    Met deze keuring via de RDW vooral belangrijk om de ‘identiteit’ van het voertuig te bepalen. Hiermee wordt bedoeld dat het duidelijk moet zijn of het om een aangepaste bestaande auto gaat of misschien om een volledig nieuw voertuig met eventueel bestaande onderdelen van een andere auto.

    Mocht je ‘alleen’ een nieuwe body plaatsen op een bestaande chassis en aandrijflijn dan kun de bestaande kenteken hergebruiken en hoef de auto niet gekeurd worden via deze nieuwe keuring.

    Let op als je een bouwpakket gebruikt wat tevens een chassis bevat je dan je dan voor meer informatie niet moet kijken onder ‘zelfbouw’ aangezien dit alleen geld als je tenminste de chassis zelf hebt ontworpen of gebouwd hebt. Kitcars vallen volgens de RDW onder de categorie: ‘Een bedrijfsmatig vervaardigde dragende constructie’.

    Om de identiteit te kunnen bepalen moet er van elk onderdeel de herkomst kunnen worden bewezen. Vooral dit punt is natuurlijk erg lastig als je bij het bouwen van je auto overal onderdelen vandaan hebt. Je moet overal facturen of kenteken bewijzen kunnen laten zien om op deze wijze te kunnen aangeven waarvan het vandaan komt. Heb je een of meerdere onderdelen waarvan je niet kunt aantonen waarvan deze is, kan er geen kenteken worden toegekend!

    Heb je zelf de chassis zelf ontworpen of gebouwd dan geld de wetgeving zoals deze was in 1994 (de Wegenverkeerswet 1994). Heb je een chassis gekocht als onderdeel van je bouwpakket dan gelden er de huidige technische zoals deze gelden voor de kleine serie regeling. Aangezien er na 1994 enorm veel wetgeving is bijgekomen op het gebied van veiligheid en emissie eisen kan dit nog een erg lastig punt zijn voor handgebouwde auto's.

    Om aan te tonen dat de auto voldoet aan de eisen moet de auto uitgebreid getest worden op een testcentrum in Lelystad. Hierbij worden er vele testen gedaan (niet destructief) en kost rond de duizend euro voor het testwerk alleen. Hierbij moeten alle kosten nog bij van het aanvraag van het kenteken nog bijgeteld worden en BMP.

    Mocht je door alle wetgeving heen zijn gekomen, dan moet je tevens nog BPM betalen aangezien je een nieuw voertuig hebt verkregen. Aangezien de ‘leeftijd’ van je auto dan ook 0 is, is de BMP aardig hoog. Het idee achter deze keuring is goed, al lijkt het nu eigenlijk te streng om haalbaar te zijn voor veel mensen. Op een vreemde manier lijkt het bouwen van je eigen chassis makkelijk betreft de regelgeving, aangezien er dan de wetgeving van 1994 geld.

    Voorlopig is de nieuwe keuring in Nederland leuk begin, maar een Nederlandse alternatief voor de Britse SVA is het nog lang niet. In Nederland is er eigenlijk te veel regelgeving om effectief te zijn. Voor nu zullen velen nog via Groot Brittannië hun auto (laten) keuren en komen de auto's alsnog het land in.

    Stemmen

  • quinten

    ik wil mijn eigen auto ontwerpen

  • richard

    Op kever basis is hel veel mogelijk.

    ik bouw zelf buggy's en porsche spyder replica's op ingekorte kever chassis. Kijk maar eens op m'n website

    Neem maar eens contact op dan kan ik je wel meer vertellen de eisen van RDW.

    Groeten,

    Richard

    www.vwspyder.nl