Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ombouw naar Opel 16V (C20XE)

  • Alex de Vries

    Ik ben momenteel bezig met het ombouwen van mijn Tiger Supercat van Ford OHC naar Opel 16V. Info over mijn aktiviteiten vind je op:

    http://home.zonnet.nl/alex.de.vries/supercat_build/supercat_build.html

    Er staat nog niet veel info bij over mijn motor ombouw, maar dat komt nog wel.

    Ik heb nog wel de volgende vragen:

    1. Klopt het dat het oliefilter het laagste punt wordt, na inkorten van de carterpan ?

    Ik heb een blok met een oliekoeler. Hiervoor zit er nog een aansluitflens tussen het oliefilter en de pompuitgang. Is hiervoor nog een alternatief ? Tips en links zijn zeer welkom.

    2. Versnellingsbak:

    Ik wil er een Opel 5bak achter bouwen.

    Dit kan een Manta 1.8S bak zijn of een bak van een Omega. Zijn er mensen met ervaringen en dus ook tips. Zijn er ook nog kitcar-collega's die andere alternatieven weten en eventueel ook onderdelen hier voor hebben liggen ?

    3. Injektie:

    Dit past standaard niet binnen het frame.

    Alternatieven zijn:

    - Throttle bodies met vrij programmeerbare injektie (zeeeer kostbaar),

    - Set webers (betaalbaar, onderhoudsgevoeliger, groter brandstof-verbruik)

    - Bestaande injektie aanpassen (betaalbaar, =orgineel, veel werk, resultaat?)

    Wie heeft er tips of links? Wat zouden jullie doen ?

    Hopelijk kan ik dan volgend jaar met ons kitcarclub treffen het resultaat laten zien.

    Alvast bedankt voor jullie tips.

  • Peter

    Hoi Alex,

    Het oliefilter is bij een ingekorte carterpan inderdaad het laagste punt. Ik heb het oliefilter vervangen door een korter oliefilter (van de opel astra diesel). De tussenflens voor de oliekoeler heb ik verwijderd, ik rijd zonder oliekoeler, voor straatgebruik heb ik geen oliekoeler nodig. Mijn versnellingsbak is van een Ford Sierra: type 9, je hebt dan wel een speciaal vliegwielhuis nodig. Voor sevens wordt deze versnellingsbak het meest toegepast, hij is smal en de versnellingspook zit gelijk op de goede plaats. De oorspronkelijke injectie heb ik gehandhaafd, wel heb ik de kap boven de luchtaanzuig vervangen door een kleiner type. Dit alles past prima in mijn VM-77.

    met vriendelijke groet, Peter

  • joop

    Hallo Peter, dat kleinere luchtaanzuighuis van jou, waar heb je dat gekocht en wat is het het onderdeelnummer ? Ik was van plan het zelf te gaan construeren maar als het te koop is, dan doe ik dat. Hoe hoog is het eigenlijk. Ik heb niet meer dan 4 cm ruimte in mijn Robin Hood Exmo. Groetjes JoopPeter schreef:

    >

    > Hoi Alex,

    > Het oliefilter is bij een ingekorte carterpan inderdaad het

    > laagste punt. Ik heb het oliefilter vervangen door een korter

    > oliefilter (van de opel astra diesel). De tussenflens voor de

    > oliekoeler heb ik verwijderd, ik rijd zonder oliekoeler, voor

    > straatgebruik heb ik geen oliekoeler nodig. Mijn

    > versnellingsbak is van een Ford Sierra: type 9, je hebt dan

    > wel een speciaal vliegwielhuis nodig. Voor sevens wordt deze

    > versnellingsbak het meest toegepast, hij is smal en de

    > versnellingspook zit gelijk op de goede plaats. De

    > oorspronkelijke injectie heb ik gehandhaafd, wel heb ik de

    > kap boven de luchtaanzuig vervangen door een kleiner type.

    > Dit alles past prima in mijn VM-77.

    > met vriendelijke groet, Peter

  • Peter

    Hoi Joop,

    Het onderdeel wat ik bedoel komt in de plaats van de “SFI” kap. De bouwhoogte is 5,4 - 5.5 cm. Dit onderdeel zat bij het bouwpakket van VM. Er is geen aansluiting voor de rembekrachtiging maar die heb ik in mijn seven niet nodig. Wat ben je aan precies aan het (ver)bouwen?

    met vriendelijke groet,

    Peter

  • joop

    Hallo Peter, ik ben een Robin Hood Exmo aan het verbouwen. Een C20xe erin, gekoppeld aan een Omega bak en een speciaal dik druklager, anders komt de plaat niet vrij. De tussenas heb ik zelf aangepast. Voor Omega en achter Sierra en daarna laten balanceren. Ik heb nog en paar probleempjes zoals: Wat voor een radiateur is het meest geschikt en onder de moterkap aan de draadboom, vlakbij de computeraansluitstekker zit een groen stekkertje met 6 draden. Ik kan niet vinden waarvoor deze dient. Weet jij het misschien ? Kan het de diagnose stekker zijn ? Hij zit vlakbij de computer aan de binnenkant van de auto. De + draad van de benzinepomp gaat die rechtstreeks naar het relais? Morgen gaat het blok er definitief in. Groetjes Joop

  • Peter

    Hoi Joop,

    De +draad van de benzinepomp komt rechtstreeks van het relais (aansluiting 87B). Denk aan een zekering (20 A) in de +draad. Het relais wordt aangestuurd door de computer. Er komt pas spanning op de +draad als de motor op de startmotor draait. De diagnosestekker is 10 polig waarvan er zes gebruikt worden. Mogelijk is dit de stekker die jij bedoeld. Ik heb hem niet gebruikt. Er is overigens maar een zespolige stekker in de motorkabelboom voor een c20xe 2.5 motronic en deze wordt aangesloten op de luchtmassameter.Voor het uitlezen van de computer kun je een motorcontrolelampje in het dashboard monteren. Deze aansluiten op pin 22 van de computer. Wat de beste radiateur is weet ik niet, ik meen dat die van mij afkomstig is uit een Taunus. Kijk eens op de site www.seven-ig.de onder forum/techniek, er hebben in het verleden wel eens discussies plaatsgevonden over de juiste radiateur. Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt.

    met vriendelijke groet,

    Peter

  • Alex de Vries

    Hoi Peter,

    beschik jij toevallig over technische documentatie over het C20XE blok ?

    Of weet je nog goeie links, waar ik meer info over dit motorblok kan vinden.

    Ik zoek met name info over het motronic motormanagement systeem (elektrisch schema en schematisch overzicht).

    Alvast bedankt en groeten,

    Alex

  • Alex de Vries

    Hoi Joop,

    Dit onderdeel is ook verkrijgbaar in aluminium en is van Irmscher. Kun je o.a. kopen bij Patrich Mathijssen in Oirschot (Opel tuner).

    Weinig ruimte boven de gasklep is een typisch probleem bij inbouw van dit type motor.

    Succes en groeten,

    Alex

  • Alex de Vries

    Hoi Peter,

    nog een vraagje. Wat is de framehoogte in de motorruimte van een VM77 ?

    Alvast bedankt en groeten,

    Alex

  • Alex de Vries

    Hoi Joop,

    van een Opel kenner heb ik de volgende info.

    Bij info van een 1.8S bak moet je de koppelingsplaat gebruiken van een Omega B 2.4i en deze andersom monteren. Verder moet je het druklager van een Manta 2.0E monteren.

    Ik weet niet of dit voor jou bak ook moet, maar misschien heb je iets aan deze info.

    Groeten,

    Alex